Bangla rundrejsen

Bikiniklædte mig i swimmingpoolen på hotel Silver Shine

Da vi så swimmingpoolen på hotel Silver Shine så blev vi bekræftet i, at vi gerne måtte bade i bikini. Det gjorde vi så. Og der blev kigget. Her ses jeg i poolen sammen med nogle bengalske knægte. Vi var de eneste badende udlændinge i poolen, resten af de badende gæster var bengalske drenge eller mænd.

Fra Cox’s bazar gik turen med bus til Dhaka, hvor vi nød livet et par dage og så med natbus ”hjem” til Pirganj.

Maheskhali Island – udendørs skole

Vores rickshawdriver tog os ud til en strand, hvorfra vi kunne se til Cox’s basar. På vej herfra, så vi denne klasse som blev undervist udenfor. Jeg ærgrede mig over, at mine medbragte kuglepenne lå hjemme på hotelværelset.

Maheskhali Island – væveri

Efter besøg i buddhist tempel, så tog vores rickshaw driver os hen til dette væveri. Jeg må sige, at det lignede meget godt det væveri jeg så i Katmandu, Nepal, for 21 år siden i forbindelse med, at jeg købte 3 gulvtæpper som alle nu ligger og pryder i min lejlighed. Efterfølgende nød vi udsigten fra ”holy spot” med den kendte stupa på toppen, beliggende tæt på Adinath, et mandir tempel og asram dedikeret til Shiva.

Coxs basar – Kastura ghat

Kastura ghat (havn). Her koster det 2 taka at gå ud til den speedbåd man nu skal med. Her ses Rikke på vej over diverse både for at komme ud til den speedbåd som senere sejler os ud til øen Maheskhali Island. En sejltur på 15 minutter og til 78 taka (kr. 6,5 0).

Coxs basar – badende bengalere

Bengalerne bader og de har noget mere tøj på end, også mændene, end når vi bader i Vesterhavet. Her ses et udsnit af badende bengalere.

Coxs basar – hvid sandstrand så langt øjet rækker

Rikke og jeg gik en tur ned til vandet. Her ses jeg på stranden. En af de kommende dage badede jeg i den bengalske bugt bangla påklædt. Ingen foto heraf, så det må du selv forestille dig

Ko, der roder i affaldsbunkerne

Cox’s basar er udover de kilometer lange hvide sandstrande også beskidte gader. Her ses en ko som leder efter føde i affaldsbunkerne i vejsiden af hovedgaden i Cox’s basar.

Boligområde

På busturen fra Chittagong til Cox’s basar passerede vi dette boligkvarter. Plastindpakkede boliger og indimellem hænger vasketøj til tørre. Så er det, at jeg kommer til at sætte endnu større pris på min lille lejlighed på Vesterbro i København.

Stort reklameskilt

Øverst på dette reklameskilt ses 3 mænd som arbejder på at fastgøre reklamen. I Bangladesh ses mange store reklameskilte.

Førsteklasses togkupe

FraSylhet til Chittagong tog vi nattoget. Her sidder jeg i vores første klasses togkupe. En 10 timers tur på første klasse inkl. seng (jeg sov i den nederste) kostede under kr. 40,00 for hver af os.

Kvindelige fabriksarbejdere

Et af mine mål var at se teproduktionen. Vi fik at vide, at den var lukket i dag. Det endte med, at de indvilgede i at vi så administrationen. Jeg forklarede manageren, at vi var kommet fra Danmark og rigtig gerne ville se produktionen. Han viste os rundt og fortalte løs. Interessant med et virksomhedsbesøg som dette – og især, når vi forstod hvad han sagde. Spøjst – vi bliver konstant tilbudt en kop te, dog ikke her på fabrikken. Her ses et foto fra fabrikken og nogle af dens medarbejdere. Malnicherra teplantage og produktion beskæftiger 800 arbejdere og i højsæsonen har de flere løsarbejdere til at hjælpe til.

Teplukkere holder pause

Vi besøgte teplantagen Malnicherra som et etableret i 1854. En lille del af teplantagen ses bag nogle af teplukkerne som her holder pause. Jeg nød at gå rundt i plantagen.

Tissende mand

Når en bengalsk mand skal tisse, så sætter han sig ned som her og tisser. Her tisser han ned i den åbne kloak. Billedet er sløret, da jeg har summet ind og taget det mens jeg sad på en rickshaw.

Rikke og jeg

I Sylhet tog vi en rickshaw fra busstationen til togstationen. Rickshaw driveren havde ikke forstået, hvor vi skulle hen, så det var først, da han stoppede og talte med en betjent, der kunne lidt engelsk, at det gik op for ham, at han var helt forkert på den. Vi fik selvfølgelig en kæmpe diskussion, da vi skulle betale og endte med også at betale for omvejen inkl. lad os kalde det ”ekstra udlændige fee” som de automatisk lægger på, når man er hvid. Her har jeg taget et foto af Rikke og jeg, mens vi er på vej til togstationen som senere viste sig at ligge, så uden besvær kunne være gået derover.

God øjenkontakt

En skøn oplevelse havde jeg i bussen til Sylhet. Et barn på forreste sæde fik jeg øjenkontakt med. I starten var hun meget genert og efterhånden som vi smilede mere og mere til hinanden, så måtte hun bare løbende fange min opmærksomhed. En af de for mig livsbekræftende oplevelser. Her ses et foto af den dejlige smilende pige.

…og der læses på taget af bussen

I eksamenstiden er der intet at lave for os (vi var der de første dage, hvor vi bare sad og lavede ingenting) og da vi efter eksamen har 3 dages fri og en fredag (ugentlig helligdag i muslimske lande), så besluttede vi os for at tage rundt og se på Bangladesh.

Vores tur var med bus fra Pirganj til Dinajspur og derfra videre med bus til Sylhet (i det nordøstlige hjørne af landet), herfra nattog til Chittagong og bus til Cox’s Bazsar (i det sydøstlige hjørne) og så natbus til Dhaka (midt i landet) og herfra videre med natbus til Pirganj (i det nordvestlige hjørne af landet), hvor vi bor. Vi har alt i alt 11 dage til vores disposition. Vi har tidligere besøgt det sydvestlige hjørne, da vi var på tur til Sundarban (se indlæg herom).

På taget af bussen opbevares ofte meget, når der køres fra sted til sted. Her ses bussen vi var med fra Dinajpur til Sylhet i færd med at blive læsset.