4. Singapore

Vores sidste frokost i denne omgang…

Endnu en foodcourt – denne gang indenfor med udsigt over Singapore river. Vi bestilte vores mad i dette køkken og det smagte godt. Senere samme dag, lørdag den 6. Juni 2009, kørte Henrik mig og Kirsten til stationen og vi tog toget til luftavnen. Tak Kirsten for at følge mig til lufthavnen. Næste formiddag landede jeg i Kastrup efter en enkelt mellemlanding i Frankfurt. Anne og far ventede på mig i lufthavnen. Virkelig dejligt. De kørte mig hjem og vi drak en kop varmt.

Skyskrabere

Imponerende at sejle rundt på Singapore river og se så forskelligt byen tager sig ud. Her er et typisk bybillede med mange og høje bygninger.

Merlion, Singapores vartegn

Singapores vartegn, en 8 meter høj statue som har løvehoved og fiskekrop. Statuens navn er Merlion.

Cruise på Singapore river

Pragtfuldt med en bådtur på Singapore river. En sådan tur kan jeg varmt anbefale. Vi kom langt omkring og så et pariserhjul, Singapore flyer, i lighed med London Eye, dog 30m højere).

Spisestuen

Vi spiser morgenmad og det er virkelig skønt at kunne kigge ud på swimmingpoolen med grønne arealer panorerende i baggrunden. Flere gange nød jeg også en svømmetur i poolen.

Raffles hotel

Efter middagen tog Kirsten og jeg på Raffles hotel som emmer af vaskeægte kolonitidsatmosfære og victoriansk elegance og drak cocktailen Singapore sling og spiste jordnødder – det er et must. Rigtig dejligt for mig at opleve hotel Raffles og nyde en Singapore sling i selskab med Kirsten.

Markus efter skoleoptræden

Tænk sig, at jeg også fik lejlighed til at se Markus’ skoleoptræden. Her ses Markus i sit kostume efter forestillingen. Efter forestillingen på denne min sidste aften hos familien Platz, spiste vi på en dejlig restaurant i Holland Village.

Viktor og skolebussen

Skolebussen, den gule i baggrunden, har netop sat Viktor af og nu er han på vej ind i huset.

To kærlige køer

Denne skulptur måtte jeg simpelthen forevige. Den er for mig virkelig livsbekræftende. Smilet kom helt af sig selv frem på mine læber.

Bounty strand på Sentosa

Vi gik rundt på Sentosa og er her nået til stranden Silosa. Dejlig bounty – og dog – ude i vandet ligger nogle store skibe, så vi sprang badningen over. Badetøjet lå også derhjemme.

Sentosa forude

Kabelliften og de mange kabelvogne som ”kører” i fast rutefart mellem øen Sentosa og fastlandet.

Kabelliften

Vi sidder i kabelliften og ser tilbage på Mount Faber og restauranten, hvor vi tidligere nød en frisk kold juice.

Kabelliften fra Mount Faber til øen Sentosa

Fra restauranten på Mount Faber siden ses her kabelliften som vi senere tog med over til Sentosa.

Gangbroen Henderson Waves, der bugter sig…

Pragtfuldt at gå over broen. Heldigvis var vi nødsaget til at gå over den to gange og det var et lige smukt syn hver gang og en vidunderlig oplevelse at se børn som læste lektier, asiatere med deres paraplyer for at undgå at blive solbrændte…

Henderson Waves

Kirsten og jeg er på vej over gangbroen Henderson Waves som er i en verdensklasse for sig og som bare ligger så naturskønt.

Den danske sømandskirke

Den danske sømandskirke i Singapore blev grundlagt i 1984. Kirken ligger smukt på Mount Faber. Her er der både en skøn udsigt og en himmelsk ro. Pragtfuldt sted.

Chinatown

Et besøg i Chinatown er et must. Vi besøgte et par templer, både et buddhistisk og et hindu, og osede rundt i de mange butikker. Jeg købte tre uroer som giver lyd, når der er vind og en smuk visitkortholder, formet som et par hænder, der giver visitkortet.

Billetautomat på en togstation

Her er Kirsten i gang med at købe en billet til toget til mig. På skærmen tastes ind, hvilken station billetten skal gælde til. Når man så når til stationen, så afleverer man billetten i selvsamme maskine og får 1 S$ retur. Miljømæssigt godt. De bosiddende har et kort, hvor de sætter penge ind på og så kan de bare kører det forbi en magnet i forbindelse med, at man skal hhv. på og af toget og så bliver det korrekte beløb trukket på kortet. Man kan hele tiden se, hvor mange penge, der er tilbage på kortet. Kortet er personligt og kan fyldes op igen og igen. Smart.

Markus og Viktor

Her ses Markus og Viktor i deres skoleuniformer foran skolen, Emaar International School

Holland Village

Holland Village er et hyggeligt sted med mange restauranter og tøjbutikker. Jeg blev 2 kjoler og et par gamacher rigere og en skøn frokost på food courten.

Viktor performer

Viktors klasse optrådte på skolen. Efter forestillingen fik jeg lige et billede med Viktor, den yngste af drengene, sammen med sin mor, Kirsten og sin far, Henrik.

Hotel Platz

I denne pragtfulde Villa bor mine venner. Jeg fik mit eget dejlige værelse med eget bad og toilet på anden sal i villaen. Selvfølgelig var værelset udrustet med aircondition. Her sov jeg pragtfuldt. Markus, den ældste af sønnerne og Kirsten, ses foran deres hus.

Emaar International School

Her går mine venners 2 drenge i skole. Emaar International School har også en skole i Dubai.

Down town Singapore, Winsland House

I denne bygning har L’oreal kontor og det er her min venindes mand arbejder.

Frederick Chopin

Frederick Chopin, født den 1. marts 1810 og død den 17. oktober 1849, var en polsk komponist, der levede det meste af sit voksne liv i Frankrig. Måske til dels på grund af landflygtigheden blev Chopin en af de første romantiske komponister, der i større omfang indførte folkemusikkens rytmer og klange (i hans tilfælde polske danse) i klassisk musik.

Botanisk have

En tidlig mandag morgen, efter at have fløjet hele natten, ankom jeg til Singapore. En slapper og så gik turen til Botanisk have. Have er lige så smuk som indgangen.